آکادمی ری ویولن در شهرری

مسعودجهانگیری مدرس ویولن در آموزشگاه موسیقی ترانه مهر شهرری کارشناس موسیقی و نوازنده ساز ویولن

آکادمی ری ویولن در شهرری

مسعودجهانگیری مدرس ویولن در آموزشگاه موسیقی ترانه مهر شهرری کارشناس موسیقی و نوازنده ساز ویولن

آکادمی ری ویولن در شهرری

🔶️ مسعود جهانگیری 🔶️
دارای کارشناسی نوازندگی ساز ویولن کلاسیک
نوازنده سابق ارکستر سمفونیک دانشگاه هنر و سمفونیک تهران
اولین و قدیمی ترین نوازنده ویولن کلاسیک شهرری، دارای بیش از 30 سال سابقه درخشان و موثر در عرصه فرهنگ و هنر موسیقی و آموزش، تدریس ساز ویولن در شهرستان ری


طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۲ مطلب در اسفند ۱۴۰۲ ثبت شده است

🔸️http://reyviolin.ir/

🔸️اینستاگرام آکادمی تخصصی ویولن

🔸️آموزشگاه موسیقی ترانه مهر

🟩🟩🟩

قبل از هر چیز پیشاپیش فرا رسیدن آغاز سال ۱۴۰۳ هجری شمسی رو تبریک میگم و امیدوارم که سالی پر از اتفاقات خوب و شادی و سلامتی باشه برای همه دوستان و عزیزان همراه و همچنین مردم خوب شهرری و همچنین همه مردم ایران.

🟧🟧🟧

ویولن نواز یا معلم ویولن 

اگر در شهرری زندگی می‌کنید بین نوازندهٔ ویولن و صرفا کسی که بنام معلم ویولن شناخته می‌شود به نظر بنده نوازنده ویولن رو انتخاب کنید. 

امکان داره این پرسش در ذهن تون ایجاد بشه چرا بنده  این طرز تفکر  رو دارم 

.دوست دارم یک داستان واقعی رو براتون تعریف کنم تا با حقیقت بیشتر آگاه شوید.

چند وقت پیش دختر بچه ای حدودا ۱۲ ساله همراه مادرشون پیش من آمدند که مدت سه سال نزد یک خانمی در یکی از"""" آموزشگاه های موسیقی شهرری"""" کلاس ویولن می‌رفتند.ابتدا قرار شد یک تستی گرفته شود که بدون هیچگونه کلام اضافه منتظر نواختن شون شدم.

ولی به محض نواختن ویولن متوجه شدم  طرز نگه داشتن ویولن، آرشه  و همچنین نواختن شون خیلی ابتدایی و غیر استاندارد است مضاف بر اون خیلی فالش میزنه (خارج نواختن)

لازم به توضیح است که این طرز نواختن و پاستچر نوازندگی ( طرز نگه داشتن ویولن، آرشه و انگشت گذاری و آرشه‌کشی)برای کسی که پنج الی شش ماه  آموزش دیده، شاید منطقی باشه. اما برای هنرجویی که سه سال داره ویولن می‌نوازه، نه تنها بد است که میشه گفت فاجعه است. جالبه وقتی قضیه رو از مادرشون جویا شدم که واقعا دخترتون  سه سال به اون آموزشگاه کذایی که‌ در شهرری هست کلاس رفته اند، مادرشون تایید کردند بله سه سالی است میروند شاید کمی بیشتر از سه سال باشد.

داستان از اونجایی جدی تر شد وقتی پیگیری و پرس و جو کردم چرا به این صورت بوده مشکل از شما بوده یا استاد مربوطه 

که مادرشون آمد میان صحبت من و گفت نه دخترم به ویولن خیلی علاقمند است و هر  روز حداقل یکی،  دو ساعتی تمرین داره و اگر علاقمند نبود که 3 سال این کلاس رو ادامه نمیداد. این مشکل از استاد است که به هیچ‌وجه برای دخترم درسها رو اجرا نمی‌کرد، به همین دلیل دخترم هر جور که خودش فکر میکرد درسته می‌نواخت، کلا ""تکنیک نوازندگی"" که دخترم  رو براش چالشی ایجاد کنه و کار رو برای اون جذاب کنه وجود نداشت. 

 مادرشون  همچنین ادامه دادند که اتفاقا هر بار که میگفتم استاد اگر  براتون زحمتی نیست  درس جدید رو برای دخترم بنوازید تا بهتر درس ها رو یاد بگیره  و حتی هر هفته که دخترم  باید درس ها رو تحویل استاد می دادند میگفتم اگر ایرادهای که فرمودید رو با ویولن براشون اجرا کنید. تا با نواختن شما دخترم بیشتر به صدای درست راهنمایی و تشویق بشه و شاید اشکالات و ایرادهای که دخترم داره، متوجه بشه کجای آهنگی هست که مینوازه

 اما مثال اینکه کلام نامرتبط یا خدای ناکرده توهین آمیزی  به ایشون گفته‌ باشم،  خانم استاد به‌شدت  ناراحت می شدند، میگفتند نه روش من این است و  هنرجو باید مستقل بار بیاد در ضمن اگر  می‌خواهید اجرا و نوازندگی من رو از نزدیک ببینید هر وقت  کنسرت داشتم بلیط تهیه کنید بیاید کنسرتم  اجرای  من رو ببینید. در ضمن شعار این خانم استاد که همیشه  برای هنرجوها  زمزمه میکردند  این بود که""" بعضی ها معلم خوبی هستند و بعضی دیگر  فقط نوازنده خوبی""" .خانم استاد می گفتند من معلم خوبی هستم و حضور دختر شما هم نزد من بابت آموزش است نه اجرای نوازندگی من ، کنسرت، استودیو ،،،،،،،

 و می‌گفتند من معلم درجه یک  ویولنم و  بعضی ها  فقط نوازنده هستند و نمی‌توانند به این خوبی که می‌بینید مثل من تدریس کنند در نتیجه من ترجیح میدم با این روش اصولی و علمی تدریس خودم رو انجام بدم.  البته خود  دختر خانم هم (هنرجو) اذهان داشتند چند باری هم که برای من بعضی درسها رو با ویولن زدنند من درست متوجه نشدم داره چی میزنه حتی احساسم  همیشه این بود که صدای نواختن استاد چرا آنقدر بد و ابتدایی است  ولی با توجه به حرف های که در ذهن من با عصبانیت و خشم فراوان نشانده بود  من هم پذیرفته بودم و قانع شده بودم که حتما باید اینطور باشه  و حتی بیشتر مواقع از موضع استادم با افرادی که کلاس موسیقی میرفتند و افکاری غیر از ذهنیتی که استادم برام ساخته بود، داشتند می‌جنگیدم و  راه درست و حقیقت را فقط در طرز تفکر  استادم می‌دانستم.

اینجاست که هنرجو باید آگاه و فهیم باشه و  فرق بین سره رو از ناسره و صدای گاومیش رو از کمانچه تشخیص بده. 

 در پایان با چند جمله کلیدی به صحبت هایم خاتمه میدم. در صحت و سقم این مبحث که بین معلم ویولن و نوازندگی ویولن، در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته فرق و تفاوت علمی، عملی و کاربردی وجود دارد شکی نخواهد بود.     "" ولی نه ""  در شهرری یا بطور عام در ایران به دلیل ضعف در سیستم آموزشی،  چرا که در کشور ما به دلیل عدم حمایت از موزیسین‌ها  و نبود ردیف بودجه و عدم پشتیبانی از متولیان اصلی رشته‌ موسیقی،  موجب بروز و ظهور کلاهبردارها و شارلاتان های بی هنر و نا نوازنده ای  شده که متاسفانه کم هم  نیستند و مثل چای معطل قند منتظرند تا از واژه‌ها و روش ها، منش های ایده‌آل "انسان های مدرن و متفکر کشور های پیشرفته"، که به همه پدیده های جهان بطور تخصصی می‌اندیشند، سو استفاده کنند 

  و با تئوری بافی و مغالطه های کلامی برای خودشون فلسفه بافی کنند. 

در نتیجه در این آشفته بازار تا زمانی که مدارس و هنرستانهای واقعی موسیقی وجود ندارد، فعلا بهترین و مطمئن ترین راه این است که به  نوازنده هایی که حرفه‌ایی هستند و توانایی اجرایی خوبی هم  دارند اعتماد کنید تا متضرر نشوید.

 در پایان یه ضرب المثل معروف تقدیم به معلم نماها:

""" تو قاچ زین رو بچسب سواری پیشکشت """

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ اسفند ۰۲ ، ۲۲:۰۷
مسعود جهانگیری

🔸️اینستاگرام تخصصی ویولن

رزونانس سمپاتیک - !جادوی! ویولن 

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا، گاهی اوقات، هنگامی که یکی از قطعات خود را می نوازید، صدای زنگ اضافی می شنوید؟ شبیه یک پژواک ضعیف و جادویی است که با نت شما مطابقت دارد؟

 

به دنیای جادویی رزونانس دلسوز خوش آمدید. زیرا می دانم هنرجویانی که در شهرری زندگی می‌کنند و نزد من آموزش ویولن در شهرری  می‌بینند، انسان های باهوش و دارای  حس شنیداری خوبی هستند و صدای زنگ ضعیفی را شنیده اند که به سختی قابل توجه است. و سپس به بحثی پرشور در مورد اینکه دقیقاً چرا آن صدا رخ داده است، و «رزونانس سمپاتیک» چیست برایشان جالب و شنیدنی شده است.

 

رزونانس سمپاتیک چیست؟

اگرچه نام آن پیچیده به نظر می رسد، اما اصول علمی پشت این اتفاق در واقع کاملاً قابل درک است. و خوشبختانه، کلمه همدل در واقع می تواند در درک این پدیده عجیب مفید باشد. همدردی چیزی است که همه ما با آن آشنا هستیم. وقتی کسی چیزی را احساس می کند و در نتیجه ما نیز آن را احساس می کنیم، آن را همدردی می نامیم. در اصل، زمانی است که وضعیت عاطفی یک فرد باعث ایجاد همان حالت عاطفی در دیگری می شود. به همین ترتیب، یادداشت ها می توانند همدردی خاصی با یکدیگر داشته باشند، همانطور که در زیر خواهیم دید.

 

هر نت گام متفاوتی دارد، که در واقع فقط فرکانس ارتعاش نت است به طور مثال نت لا -  440 هرتز (هرتز) به سادگی به این معنی است که نت دقیقاً 440 بار در ثانیه می لرزد (بله، این مقدار زیاد است!).

 

حال، بیایید یک شی را که معمولاً برای تنظیم سازها استفاده می‌شود، در نظر بگیریم: یک چنگال کوک.

هنگامی که یک چنگال تنظیم را به صدا درآورید، اگر چنگال تنظیم دیگری در چند اینچ فاصله داشته باشد و با همان فرکانس تنظیم شده باشد، شروع به لرزیدن می کند. اساساً ارتعاشات حاصل از کوک اول، هوای اطراف خود را به ارتعاش در می آورد، به این معنی که هوای اطراف چنگال تنظیم دوم، اگر به اندازه کافی نزدیک باشد، در آن فرکانس نیز ارتعاش دارد. از آنجایی که این یک فرکانس آشنا برای چنگال تنظیم دوم است، ارتعاشات هوای اطراف آن باعث می شود که شروع به لرزش "همدردی" کند. تقریباً مثل این است که نمی تواند کمک کند اما با هم آواز بخواند.

این مثال کلاسیکی است که اکثر کتاب‌های فیزیک از آن برای نشان دادن پدیده تشدید سمپاتیک استفاده می‌کنند. با این حال، کاربرد این اصل علمی بسیار فراتر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می کردیم.

 

یادداشتی کوتاه در مورد رنگ‌ها…

 

 

 

برای اهداف ما در اینجا، اصلی‌ترین چیزی که می‌خواهید در مورد تون‌ها درک کنید این است که: وقتی هر نتی نواخته می‌شود، نتی که شنیده‌تر می‌شوید تنها نت موجود نیست. هر نت همچنین دارای رنگ‌هایی است که در آن وجود دارد. آنها بسیار ساکت تر از نت اصلی هستند که می شنوید، اما اگر واقعاً توجه کنید، می توانید یاد بگیرید که نت اصلی را نیز بشنوید.

 

رنگ‌ها از یک الگوی بسیار هندسی/ریاضی پیروی می‌کنند. برای مثال فرکانس 220 هرتز را در نظر بگیرید. اگر بسادگی آن فرکانس را به 440 هرتز دوبرابر کنیم، اولین توناژ فرکانس پایه 220 هرتز را پیدا کرده ایم. چیزی که واقعا جالب است این است که هر دوی این نت ها نت A هستند! هنگامی که A 220 هرتز پخش می شود، نت A 440 هرتز نیز پخش می شود، فقط بسیار نرم تر. خواهیم دید که این دو نت رابطه بسیار باحالی روی ویولن دارند.

 

طنین سمپاتیک روی ویولن

 

در ویولن، نت A 220 هرتز اولین انگشت روی سیم G و A 440 هرتز سیم باز A است. از آنجایی که A 220 هرتز همچنین حاوی A 440 هرتز به عنوان تون است، رشته A که دارای فرکانس طبیعی A 440 هرتز است، این تون را تشخیص می دهد و همراه با آن شروع به ارتعاش می کند. نکته جالب این است که وقتی اولین انگشت را روی سیم G می زنید و همزمان صدای باز A را می بینید که دلسوزانه ارتعاش می کند، سیم D بی صدا در بین دو سیم ارتعاشی کاملاً ساکن می نشیند! اثبات کامل "جادوی" رزونانس دلسوز.

 

اما فراموش نکنید که در لحن به نواختن ادامه دهید.

 

البته، از آنجا که این "جادو" کاملاً به دقت فرکانس ها بستگی دارد، لازم است که برای انجام موفقیت آمیز این کار، 

(1) ویولن شما باید هماهنگ باشد. 

(2) اولین انگشت شما روی سیم G باید تنظیم شود. کاملا هماهنگ اگر رشته A شروع به ارتعاش کند، متوجه خواهید شد که هماهنگ هستید. (نکته: هرچه هنگام نواختن نت، آرشه خود را سریع‌تر حرکت دهید، A باز شما به طرز مشهودتری می‌لرزد!)

 

نقاط طنین بسیاری ویولن

 

در حالی که من همیشه از این مثال خاص به عنوان واضح ترین نمایش رزونانس دلسوز استفاده می کنم، در واقع نت های بسیار دیگری وجود دارند که این اثر شگفت انگیز را نشان می دهند. همانطور که دیدیم، یادداشت هایی که نام حرف یکسانی دارند همیشه این رابطه را دارند. بعلاوه، هر نتی که در یک رشته باز باشد، باعث می‌شود که آن رشته به‌طور همدلانه ارتعاش کند. برخی از آنها جلوه بلندتری نسبت به سایرین خواهند داشت - این واقعاً به این بستگی دارد که تون برای رشته باز خاص چقدر قوی باشد. در واقع، برخی از نت‌ها باعث می‌شوند که دو سیم باز به صورت دلسوزانه ارتعاش کنند، زیرا سیم‌های ما با یکدیگر تونایی مشترک دارند! به عنوان مثال، انگشت سوم D روی رشته A باعث می شود که هر دو سیم G و D به صورت سمپاتیک به لرزه درآیند، زیرا این اهنگ دوم G باز و اولین اهنگ D باز است.

توجه داشته باشید که نقاط تشدید سمپاتیک قدرتمندی در نقاط انگشت چهارم پایین ترین سه سیم و همچنین در نقاط سوم انگشت سه سیم بالاتر وجود دارد. ببینید آیا می توانید دلیل آن را بفهمید! و همیشه به یاد داشته باشید، یک رشته باز نمی تواند زنگ بزند اگر انگشت شما آن را لمس کند! این نکته ای است که باید هنگام نواختن انگشت چهارم مراقب آن باشیم، زیرا می خواهیم سیم بالای انگشتی که می نوازیم بدون مانع باشد و آزاد باشد که لرزش داشته باشد. قرار دادن انگشت چهارم بدون لمس رشته مجاور ممکن است دشوار باشد، اما با تمرین کافی، انجام این کار آسان تر می شود! (وضعیت خوب بازو و مچ برای این امر کلیدی است! در اینجا در مورد نحوه قرار دادن بازوی چپ خود برای دسترسی به بهترین حالت به این رنگ های فوق العاده اطلاعات بیشتری کسب کنید.)

 

چند مورد کلیدی درباره یک ویولونیست ماهر و آماتور 

 

 فراتر از صرفاً باحال بودن، طنین دلسوزانه در واقع برای نواختن ویولن ما نیز مهم است. هنگامی که یک نت را کاملاً هماهنگ می‌نوازیم، مانند G در سیم D (انگشت سوم)، و صدای ارتعاش سیم G را می‌شنویم، صدای زنگ اضافی تولید می‌کند که صدای ما را بسیار پرتر و طنین‌دارتر می‌کند. وقتی یاد می گیریم به طور دقیق با لحن بنوازیم و این اهنگ های سمپاتیک را فعال کنیم، واقعاً صدا و لحن کلی ما را تقویت می کند! این یکی از ویژگی هایی است که لحن یک ویولونیست ماهر را از یک آماتور متمایز می کند.

 

بنابراین، از این پس، هر زمان که ویولن خود را می‌نوازید، مطمئن شوید که به آن صداهای ظریف و ملایم توجه بیشتری دارید. آنها تاییدی بر این هستند که ما به صدای نواختن ساز خودمان بیشتر گوش کنیم

چیزهای بیشتری برای یادگیری در مورد علم شگفت انگیزی که در موسیقی وجود دارد، به ویژه نواختن ویولن وجود دارد.

 

نقاط طنین بسیاری ویولن

در حالی که من همیشه از این مثال خاص به عنوان واضح ترین نمایش رزونانس دلسوز استفاده می کنم، در واقع نت های بسیار دیگری وجود دارند که این اثر شگفت انگیز را نشان می دهند. همانطور که دیدیم، یادداشت هایی که نام حرف یکسانی دارند همیشه این رابطه را دارند. بعلاوه، هر نتی که در یک سیم دست باز باشد، باعث می‌شود که آن سیم به‌طور همدلانه ارتعاش کند. برخی از آنها جلوه بلندتری نسبت به سایرین خواهند داشت - این واقعاً به این بستگی دارد که تون برای سیم دست باز خاص چقدر قوی باشد. در واقع، برخی از نت‌ها باعث می‌شوند که دو سیم دست باز به صورت دلسوزانه ارتعاش کنند، زیرا سیم‌های ما با یکدیگر تونایی مشترک دارند! به عنوان مثال، انگشت سوم D روی رشته A باعث می شود که هر دو سیم G و D به صورت سمپاتیک به لرزه درآیند.

نمودار نقطه رزونانس

در اینجا یک نمایش بصری از تمام نقاط تشدید سمپاتیک روی ویولن در جایگاه اول است. در حالی که دیگران در موقعیت های بالاتر هستند، اکثر آنها یا تکرار این گام ها در سیم های مختلف هستند یا یک اکتاو بالاتر از این نت ها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ اسفند ۰۲ ، ۲۱:۱۶
مسعود جهانگیری